Saturday, January 5, 2013

Kesatria Baja Hitam...

Sesiapa yang lahir dekad 80an pasti mengenali adiwira di atas, terutamanya yang lelaki. Itu ialah watak Kesatria Baja Hitam or in english it is known as Black Masked Rider. Zaman sekarang dipanggil sebagai Kamen Rider. Rancangan dari Jepun ini amat popular dahulu, mengalahkan watak adiwira dari Hollywood. Watak ini menjadi sangat popular disebabkan ia mempunyai pakej yang lengkap, kostum yang cantik, motorsikal yang hebat dan hero yang kacak. Pada zaman itu, kira kacak la hero tu. Jika ditanya pada remaja zaman sekarang, sahih la mereka akan kata Justin Bieber lagi kacak. Di bawah adalah gambar hero tersebut sebelum 'bertukar'.

Pada zaman itu, jaket putih dan sarung tangan nampak jari menjadi trend kanak-kanak. Bagi aku, gaya hero ini lebih hebat berbanding gaya kumpulan K-pop. Watak hebat ini dilengkapkan dengan sahabat baiknya iaitu belalang tempur- sebuah motorsikal yang boleh bergerak sendiri apabila diseru. Sebab itu namanya rider.

Seperti mana watak adiwira Jepun yang lain seperti Gaban dan Ultraman, sebelum berlakunya henshin (bertukar), si hero perlu membuat beberapa gaya. Bagi aku, gaya henshin Kesatria Baja Hitam adalah yang terbaik, mengalahkan Gaban dan kapal angkasanya. Kau cari saja di Youtube kamen rider black henshin untuk melihat sendiri atau klik gambar di bawah.

Sadisnya mengenai cerita ini, musuh utamanya ialah adiknya sendiri yang telah dihasut oleh pihak jahat Gorgum. Adiknya digelar Bayang Hitam atau Shadow Moon.

Dan seperti mana Ultraman yang mempunyai banyak jenis, begitu juga dengan watak Kamen Rider. Pelbagai evolusi telah dilakukan agar watak ini dapat kekal sehingga kini. Namun begitu, Kamen Rider Black dan Kamen Rider Black RX adalah yang terbaik!

Aku rindu zaman kanak kanak......

2 comments:

editharabenberg said...

Wynn vs. Encore Casino - Mapyro
Wynn Las Vegas 서울특별 출장안마 is 이천 출장샵 ranked by travel writers based on 906 traveler 울산광역 출장샵 reviews, Rooms: 진주 출장샵 999,000 square feet, Wynn 원주 출장안마 Tower Suite Salon.

mizal arm said...

Masa ni aku darjah 3 ker 4 kot