Tuesday, January 15, 2013

Apa, Kau Ingat Kau Seorang Je Yang Ada Masalah?

Semua orang pernah ada masalah. Tidak pernah seorang pun manusia ini yang tidak pernah hadapi masalah. Sama ada masalah kecil atau besar. Masalah melanda tanpa mengira peringkat usia dan darjat keturunan. Orang miskin ada masalah, orang kaya pun ada masalah. Orang sakit ada masalah, orang yang sihat pun ada masalah. Pelajar ada masalah, pensyarah bagi masalah. Rakyat ada masalah, pemimpin pun ada masalah.

Penyanyi Lenka berkata, trouble is a friend. Ini kerana masalah sering melawat kita tanpa duga. Puan Sharifah Zohra Jabeen berkata, binatang pun ada masalah. Ikan ada masalah, kucing ada masalah, anjing ada masalah, burung pun ada masalah. Ark... Ark... Ark... Ultraman? Ultraman pun ada masalah.

Pendek kata, hampir semua makhluk menghadapi masalah. Yang membezakan antara kita ialah macam mana kita berhadapan dengan masalah kita. Ada yang bila ada masalah, dia pergi makan. Ada yang pergi bercuti. Ada yang berkaraoke. Ada yang membeli belah. Ada yang solat. Ada yang menjerit sekuat hati di puncak bukit. Ada yang luahkan kepada orang yang dipercayai dan ada yang luahkan di Facebook.

Bagaimanapun caranya, pastikan ia berkesan. Tidak menambah masalah yang lain dan paling penting selesaikan lah secara berakal, bukan secara dangkal.

No comments: