Wednesday, January 16, 2013

Isu Berkaitan LISTEN...

LISTEN. Satu perkataan bahasa Inggeris yang bermaksud 'dengar'. Perkataan seerti dengan LISTEN ialah HEAR. Tetapi menurut Cikgu Bahasa Inggeris semasa Tingakatan 3 dulu, sebenarnya terdapat perbezaan di antara kedua-dua perkataan tersebut. Katanya, apabila anda LISTEN, sudah tentu anda HEAR tetapi jika anda HEAR tidak semestinya anda LISTEN. Umpama jika bahan itu adalah aloi, sudah semestinya ia juga adalah logam tetapi jika bahan itu logam, belum semestinya bahan itu aloi. Menurut sumber dari internet, HEAR adalah keupayaan untuk mendengar bunyi manakala LISTEN merupakan satu perbuatan mentaksir bunyi yang didengari.

Contoh: anda melayari facebook disamping televisyen yang terpasang. Ketika khusyuk melayari facebook, telinga anda mendengar segala bunyi yang dikeluarkan oleh televisyen tersebut tetapi anda tidak tahu apa bunyi tersebut. Jika bunyi itu lagu, anda tidak tahu lagu apa yang dimainkan. Jika bunyi itu perbualan, anda tidak tahu apa yang dibualkan. Ini yang dikatakan anda HEAR tetapi tidak LISTEN kepada televisyen tersebut. Sama seperti dalam kuliah Material Technology, 10 minit pertama anda LISTEN, selepas 10 minit tersebut anda HEAR. Mengelamun entah ke mana. Begitu juga ketika khutbah Jumaat.

Ada beberapa indikator yang menunjukkan sama ada teman anda sedang LISTEN kepada apa yang anda katakan, atau dia sekadar HEAR. Lihat pada mata dia. Jika matanya tajam merenung anda, dengan dahi yang berkerut dan bibir yang dimuncungkan, maka dia sedang LISTEN kepada apa yang ada sampaikan. Jika bulat lain macam, dia sedang HEAR. Pada masa ini, melempang adalah disyorkan. Maka, jika seseorang hendak sampaikan sesuatu, cuba LISTEN dan jangan sekadar HEAR.

I'm Sorry, what was the question again?

1 comment:

Anonymous said...

youtube: youtube
youtube: youtube: youtube: youtube: youtube: youtube: youtube: youtube: youtube: youtube: youtube: youtube: youtube: youtube: youtube: youtube: youtube:  Rating: 5 · ‎2 votes youtube to mp3 y2mate