Monday, September 3, 2012

Samsung Vs Apple

Memang dari dulu lagi pertembungan antara Timur dan Barat mencetuskan sengketa. Orang orang kulit putih dari Barat sering menganggap diri mereka superior. Sentiasa lebih hebat daripada orang lain. Mereka ini juga suka menjajah. Habis semua tanah di dunia ini mereka mahu jajah. Terutamanya di belah Timur yang kaya dengan hasil bumi.

Sengketa terkini adalah melibatkan pertembungan gergasi syarikat teknologi daripada Asia dan Barat, iaitu Samsung dengan Apple. Umum mengetahui bahawa Apple baru baru ini telah berjaya memenangi saman berjumlah 1 bilion US Dollar ke atas Samsung. Samsung membalasnya dengan membayar saman tersebut dalam bentuk duit syiling 5 sen - sebanyak 30 trak.

Apple terus menyerang Samsung. Kali ini tertumpu kepada Samsung Galaxy Note 2. Samsung pula mahu menyaman Apple jika iphone 5 menggunakan teknologi LTE atau 4G. Samsung tidak mencipta LTE, tapi pemegang saham kedua terbesar paten tersebut selepas Nokia.

Keadaan ini harus digunakan sebaik mungkin oleh pengeluar telefon bimbit tempatan seperti i-mobile dan CSL untuk memintas Apple dan Samsung sebagai pengeluar utama telefon pintar dunia. CSL dan i-mobile perlu mengeluarkan satu model atau lebih telefon pintar untuk menyaingi Samsung dan Apple. Maklumlah, masing masing sibuk saman menyaman. Khabarnya pula sebuah sebuah syarikat perisian Malaysia sedang membangunkan OS Android 4.2 yang setakat ini dikenali sebagai Acaiberry. Apa lagi, sambar terus peluang ini!

P/s: pasal Android Acaiberry tu, rekaan semata mata.

No comments: