Wednesday, September 5, 2012

Kajian Literasi: Sejarah USB Flash Drive...

Kajian Literasi: Sejarah USB Flash Drive

Azar Shabudin

Wan Siti Fatimah Wan Ab Rahman

Suzana Othman

Ada sesetengah orang panggilnya pen Drive. Ada juga yang memanggilnya Flash Drive. Begitu juga dengan panggilan thumb Drive dan handy drive. Semua panggilan itu merujuk kepada benda yang sama; USB Flash Drive. Satu alat yang wajib ada bagi setiap pelajar IPT dan sebahagian mereka yang sudah bekerja. Ia popular kerana ia penting, mudah, kecil, ringan dan murah.

USB Flash Drive ini hadir dipasaran Malaysia pada awal tahun 2000. Sebelum adanya alat ini, 31/2 (baca three and half) floppy disk merupakan peranti storan mudah alih yang popular. Sekeping berharga dalam RM 1++. Tapi saiznya terhad kepada 1.4mb sahaja. Sedangkan saiz storan USB Flash Drive pada masa itu ialah 64mb. Harga? Sekitar RM100++!!!

Jenama ternama pada masa itu ialah Apacer, Transcend dan Kingston. Gambar di atas ialah jenama Apacer. Saiznya memang besar, berbentuk elips dan ada penutup. Saiz storan USB Flash Drive pada masa itu 64mb, 128mb dan paling besar 256mb. Dengan saiz storan 64mb, kalau hendak memindahkan 20 buah fail mp3, perlu buat 2 kali. Beberapa tahun selepas itu muncul USB Flash Drive yang bersaiz storan 512mb, 1GB dan seterusnya dengan saiz yang lebih kecil. Di awal tahun 2000 dulu, sesiapa yang memiliki USB Flash Drive tergolong dalam anak orang berada. Maklumlah, harga pada masa itu mencecah ratusan ringgit seunit.

Terdapat banyak versi berkenaan siapakah penciptanya. Ada yang kata Toshiba, ada yang kata syarikat Trek, dan wikipedia pula menyatakan ia dicipta oleh 3 orang Israel dibawah syarikat M-system (kini sandisk). Syarikat dari Israel nih!!

Tapi itu cerita dulu. Kini USB Flash Drive bukanlah sesuatu yang mendapat perhatian. Jika dahulu, bila hilang USB Flash Drive, maka menangis tak berlagu lah pemiliknya. Bukan kerana isi kandungannya, tetapi kerana harganya pada masa itu. Baru baru ini aku baru sahaja membeli sebuah USB Flash Drive yang bersaiz 8GB. Harganya? RM19 sahaja. Murah kan? Sebab itu, kalau hilang pun tidak terasa ralat sangat.

Alahai kecik nya...

1 comment:

Anonymous said...

nK TNYE...Hrga pendrive skng berape? :D