Saturday, August 4, 2012

Sayangi Jantung Anda...

Sedikit perkongsian ilmu daripada apa yang didengar dalam tazkirah ramadhan, iaitu berkaitan serangan jantung. Antara insan yang mempunyai risiko tinggi untuk terkena serangan jantung ialah mereka yang berumur linkungan 50-an dan juga mengalami berat badan berlebihan, kencing manis dan darah tinggi.

Serangan jantung berlaku apabila jantung kekurangan darah akibat daripada saluran arteri tersumbat. Saluran arteri ini tersumbat akibat gumpalan kolesterol yang menebal pada dinding arteri tersebut.

Antara simptom-simptom serangan jantung adalah seperti berikut:

Peringkat pertama: Rasa tidak stabil. Badan hilang kestabilan

Peringkat kedua: Sakit dilengan kiri. Pada ketika ini 75% saluran arteri telah tersumbat.

Peringkat ketiga: Rasa sakit dibahagian dada kiri atau lebih tepat jantung. Pada peringkat ini pesakit harus dibawa ke hospital dengan kadar segera iaitu kira-kira 15 minit.

Peringkat keempat: Rasa seperti tidak cukup oksigen. Pesakit akan mula tercungap - cungap seperti tidak cukup nafas. Hal ini terjadi kerana 100% saluran darah tersumbat. Otak akan merembeskan satu hormon yang dinamakan adrenalin kepada jantung, menyebabkan jantung berdegup dengan kadar yang lebih pantas sedangkan darah tidak dapat mengalir masuk ke dalam jantung. Pada ketika ini juga otot-otot jantung mula mati dan pecah akibat kurang darah.

Menurut penceramah, di Malaysia 50% kes serangan jantung mengakibatkan kematian kerana lambat sampai ke hospital.

Antara saranan yang diberikan untuk mengelakkan atau mengurangkan risiko serangan jantung adalah seperti berikut:

1. Jaga pemakanan. Kurangkan ambilan gula, garam dan lemak haiwan. Pengambilan lemak haiwan yang berlebihan akan meningkatkan kandungan Low Density Lipoprotein (LDL) atau juga dikenali sebagai kolesterol jahat. Mengamalkan puasa adalah sangat digalakkan.

2. Hentikan tabiat merokok. Merokok boleh mengakibatkan dinding arteri luka. Ini disebabkan rokok mengandungi kira-kira 4000 toksin yang tidak diperlukan oleh tubuh badan dan ia akan mendap pada saluran darah. Toksin-toksin ini memasuki darah melalui asap rokok yang dihidu. Luka-luka pada dinding arteri ini akan ditutupi oleh platlet darah, menyebabkan saluran arteri semakin mengecil. Majlis fatwa kebangsaan telah mengharamkan merokok. Satu keputusan yang tepat memandangkan tiada apa keberuntungan yang dapat daripada aktiviti merokok ini. Ianya hanya boleh meningkatkan risiko serangan jantung sebanyak 100%.

3. Bersenam. Aktiviti bersenam boleh melatih jantung kita untuk berdegup dengan lebih stabil dan juga mengurangkan berat badan. Selain itu ia juga boleh meningkatkan kandungan High Density Lipoprotein (HDL) atau juga dikenali sebagai kolesterol baik.

4. Jaga emosi. Jangan terlalu atau kerap sangat berasa stress. Ini kerana apabila kita stress, jantung akan berdegup dengan lebih kencang daripada normal. Apabila jantung berdegup lebih kencang, saluran arteri akan mengecil dan jika ada kolesterol, ini akan mengakibatkan saluran arteri menjadi sempit. Kita digalakkan kerap melakukan aktiviti kerohanian seperti beribadah atau apa apa yang menenangkan perasaan. Bukan keluar dating dengan cik Rohani.

Keempat empat saranan di atas merupakan gaya hidup sihat yang digalakkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. Aku bukan ahli perubatan, jadi mungkin ada fakta yang kurang tepat. Maafkan aku....

2 comments:

wanshafiah said...

kakak dah ada tanda2 peringkat 1 dan 2.... mcmana ek? check jantung, kata Dr tak der masalah....

Unknown said...

Akak kena check doktor tu pulak. Benda lain kot tu. Sebab ada satu lg penyakit simptom dia seakan akan serangan jantung. Tak ingat plak penyakit apa. Pedih ulu hati kot. Try google.