Wednesday, August 22, 2012

Itik, Serati Dan Ayam Israel...

Benarlah kata kata orang orang tua, jauh berjalan, luas pengetahuan...

Itik dan serati

"Hari ini kita pergi makan serati di rumah Kak Ton", kata isteri aku. "Oh, makan itik la ye?"balas aku. "Bukan itik, tapi serati",jawab isteri aku balik. Apa beza itik dengan serati? Sama saja pada aku.

Selama ini, yang aku tahu hanya itik dengan angsa. Itik tengkok pendek, angsa tengkok panjang. Itik baik, angsa jahat (sebab suka kejar orang). Lagipun aku jarang atau mungkin tak pernah makan itik. Sebab itu tak pernah ambil pusing fasal spesis itik itik di dunia.

Rupa rupanya serati ini sejenis itik. Nama lainnya ialah itik nila. Orang Jawa panggil entok. Dari segi genetik, ia lebih menyerupai angsa berbanding itik. Ciri-ciri ketara pada itik serati termasuk mukanya yang licin dan bonggol merah yang mengelilingi mata dan paruh[1]. Kalau anda ke kampung, dan terjumpa dengan itik yang sedang menyudu lumpur, itulah itik serati. Itik serati suka diam ditempat yang kotor.

Ayam Israel

Di Kelantan (setakat yang aku tahu), ada sejenis spesis ayam yang dipanggil ayam israel. Ini tidak pula bermaksud ada warga Kelantan yang pernah ke Israel dan berjaya menyeludup keluar baka ayam dari negara haram Israel. Ayam ini digelar ayam israel kerana ia menjadi makanan khas untuk santapan raja raja Israel perangainya yang seakan Israel, iaitu ia suka mengejar dan mematuk ayam ayam yang lain spesis atau yang lebih kecil. Bak kata orang Kelantan, jahak supo israel. Dari situ ia mendapat nama. Jika menyokong Israel hukumnya haram, namun memakan ayam Israel hukumnya harus. Haha! Anda tidak akan mewarisi perangai ganas ayam ini selepas memakannya. Anda hanya mewarisi kekenyangan selepas memakannya.

Rujukan: [1] itik serati. http://ms.m.wikipedia.org/wiki/Itik_Serati

1 comment:

Hazman said...

sama mcm alin je ko ni, ko kenal ke alin