Thursday, October 3, 2013

Gila Android: Air Call Accept.

Antara feature baru yang terdapat pada telefon pintar Samsung Galaxy S4 ialah Air Gesture. Dengan Air Gesture, anda boleh melakukan beberapa perkara dengan telefon S4 tanpa perlu menyentuh telefon tersebut. Antaranya ialah menjawab panggilan telefon. Jika ada panggilan telefon, pengguna S4 hanya perlu melambai tangannya pada proximity sensor S4 dan panggilan tersebut akan dijawab dan speaker telefon juga akan terpasang secara automatik. Feature ini amat berguna untuk menjawab panggilan telefon jika anda sedang memandu kereta, dengan telefon dilekapkan pada handphone car holder. Dan anda tidak mampu memiliki bluetooth headset. Juga berguna jika tangan anda kotor.

Pada hemat saya, feature ini amat berguna. Di Google Play, terdapat beberapa pembangun aplikasi Android telah berjaya membina aplikasi sedemikian. Ia diberi nama Air Call. Syaratnya, pastikan telefon pintar Android anda mempunyai proximity sensor. Untuk telefon pintar keluaran Samsung, kebanyakan model selepas model Galaxy S3 mempunyai proximity sensor. Rujuk gambar di bawah.

Terdapat banyak aplikasi Air Call di Google Play. Ada yang percuma, ada yang berbayar. Anda pilihlah sendiri. Anda cuma perlu taip "air call" di search bar Google Play. Tetapi aplikasi yang mendapat rating yang tinggi ialah Air-Call Accept. Saya pula memilih Air Call Answer. Setakat ini, memberangsangkan.

Silalah muat turun dan alaminya!

ANDROID, ENDLESS POSIBILITIES

1 comment:

ummu^firas said...

lama giler tak update..