Wednesday, April 4, 2012

kisah khalifah harun ar rasyid dan imam malik

Zaman kini zaman duit. Siapa ada duit, dia ada kuasa. Ada duit semua boleh dibeli. Ada duit semua boleh dimiliki. Apa yang dahulunya hanya boleh didapati di luar rumah, kini boleh dibawa ke rumah.

Jika dulu kalau mahu tonton wayang gambar, kamu perlu ke panggung wayang. Baru boleh nikmati kualiti gambar yang jelas dengan sistem bunyi yang dasyat. Tapi kini jika banyak wang, kamu boleh membeli tv led 67 inci dengan set home theater yang canggih dan nikmati wayang gambar sehebat panggung. Jika dahulu kamu perlu ke kafe siber untuk menikmati internet, kini kamu boleh langgan internet. Jika dahulu kalau mahu menuntut ilmu, kamu perlu mendatangi guru, kini kamu boleh upah guru ke rumah, jika mampu. Duit ubah segalanya... namun tidak semua....

Khalifah harun ar rasyid.....

Khalifah harun ar rasyid merupakan salah seorang khalifah terhebat yang pernah dimiliki Islam. Di bawah pimpinannya, Islam subur tersebar melata dipelusuk dunia. Di zamannya juga hidupnya Imam Malik. Dan harun ar rasyid merupakan anak muridnya. Beliau berguru dengan imam malik bukan ketika kanak kanak, tetapi setelah bergelar khalifah.

Diceritakan khalifah harun datang menemui Imam Malik di masjid nabawi. Melalui pertemuannya itu khalifah harun meluahkan hasrat hati untuk berguru dengan Imam Malik dengan menjemputnya ke istana khalifah. Dengan tegas Imam Malik berkata, " ilmu itu tidak mendatangi, tetapi didatangi...". Akur dengan kehendak Imam Malik, khalifah harun datang ke masjid untuk berguru.

Moralnya di sini, adat belajar ialah ilmu perlu dicari, bukan tunggu untuk didatangi. Ilmu perlu dicari bukan kerana disuruh, tetapi atas kesedaran diri. Walau siapa pun kita, tinggi mana pun pangkat, banyak mana pun harta, guru perlu dihormati....

No comments: