Saturday, February 2, 2013

Siri Ensiklopedia Melayu : Kopi....

Kopi, ia sejenis minuman. Sering ia diminum di waktu pagi, ketika bersarapan. Sering juga ia diminum di waktu malam, bagi yang berjaga malam. Kopi diminum untuk menyegarkan mata yang mengantuk. Kandungan kaffein yang begitu tinggi memberi kesegaran kepada tubuh badan. Jika dahulu, bagi masyarakat Melayu, kopi sering dikaitkan sebagai minuman untuk orang-orang tua. Minuman orang-orang muda ialah teh, milo, atau nescafe, walaupun nescafe itu sebenarnya sejenis kopi juga. Sekarang, tidak lagi. Menurut wikipedia, kopi adalah minuman paling banyak diminum di seluruh dunia. Biji kopi adalah barang dagangan kedua terbanyak selepas petroleum. Pengeluar kopi terbanyak ialah Brazil, diikuti oleh Vietnam dan Indonesia. Kedai kopi paling popular ialah Starbuck.

Di Malaysia, industri kopi semakin mendapat tempat. Di Malaysia, kopi pra campuran mendapat tempat di kalangan penggemar kopi. Mengikut kajian aku, antara jenama kopi pra campuran yang terawal ialah Kopi Merah BYG. Aku minum kopi ini masa belajar dahulu. Dengan pengenalan Ali Cafe dan Radix Cafe, ia memberikan impak yang besar kepada pasaran kopi negara.

Kopi Merah BYG
Radix Cafe

Selepas kemunculan tiga jenama kopi campuran ini, warung warung kopi seluruh Malaysia dibanjiri dengan pelbagai jenama kopi pra campuran, antaranya;

Kopi Jantan

Kopi Jantan untuk laki laki. Untuk perempuan? Kopi Janda. Baru lengkap!

Sudah lengkap, barulah boleh senyum...

Terdapat juga kopi untuk kesihatan

Terdapat juga kopi untuk yang "galak"

Itu kopi untuk kucing, untuk abang pun ada,

Nak lagi galak, boleh cuba kopi ini,

Kopi cendawan susu harimau! Siapalah yang berani sangat perah susu harimau tu. Kagum aku. Sebelum ini, kopi termahal dunia ialah Kopi Luwak, yang berasal dari Indonesia. Kopi ini diproses daripada tahi sejenis musang yang gemar memakan buah kopi yang bermutu sahaja. Tetapi, di Thailand telah dikeluarkan sejenis kopi yang diproses daripada tahi gajah! Dan ia merupakan kopi termahal dunia buat masa kini

Namun, kopi yang termahal tidaklah bermakna yang paling sedap. Kopi yang paling sedap terdapat di Malaysia, keluaran bumiputera.

Aku bangga jadi anak Malaysia!

No comments: