Saturday, October 27, 2012

Nepal Pun Dah Boleh Jadi Usahawan...

Dahulunya tersergam megah pasaraya Great Wall di simpang empat utama di Pelabuhan Klang. Dengan kemajuan yang dikecapi oleh Bandar Klang, makin banyak pasaraya yang lebih besar dan megah dibina, menyebabkan Great Wall gulung tikar. Dan premis tersebut digantikan dengan kedai serbaneka yang juga mengalami nasib yang sama beberapa tahun selepas itu.

Dan kini premis tersebut bertukar tuan lagi. Kali ini kedai yang dibuka agak unik sikit, dan sebelum ini tidak ada kedai seumpama itu dibuka di Pelabuhan Klang.

Papan tanda KEDAI SERBANEKA masih lagi ada. Di bawah papan tanda itu, ada papan tanda SRI GHORKALI TRADING. Satu perniagaan menjual barangan dari Nepal seperti baju, selimut, beg dan sebagainya. Di sebelah SRI GHOKALI terdapat sebuah lagi kedai menjual barangan Nepal, iaitu IP NAKHUTE FANCY, milik syarikat NEPAL CORNER SDN. BHD. Sendirian Berhad tu!

Bertentangan dengan kedai kedai tersebut ada sebuah lagi kedai hak milik NEPAL CORNER SDN. BHD. Kedai ini menjual pelbagai barangan, sama ada dari Nepal atau lain. Barang barang yang dijual adalah selipar, karpet, beg, kasut, vcd, jam tangan, baju, lampu picit, pemain dvd sehinggalah ke telefon bimbit. Pekerjanya sudah tentulah warga Nepal.

Pelabuhan Klang, dari dulu sehingga kini jadi tumpuan perantau. Cuma dulu perantau terdiri daripada warga Malaysia, kini pendatang asing!

1 comment:

z said...

bukan stakat pelabuhan klang ker....
kalau tak jaga, tg malim pun leh jadi macam tu....