Monday, July 9, 2012

Kekadang yang remeh itu penting...

3 hari aku sekeluarga bercuti di kuching, sarawak. Ini merupakan kali pertama aku ke kepulauan borneo. Gembiranya bukan kepalang. Perjalanan hampir 2 jam di atas awan langsung tak terasa, walaupun terpaksa duduk di dalam kabin yang lebih sempit daripada bas sekolah. Sepertimana rakyat malaysia yang lain, kami tidak kisah berhimpit, asalkan murah.

Sarawak memiliki banyak tempat menarik. Kalau tuan tanya encik google, dengan pantas ia dapat memberi jawapan. Taman negara, sungai, gua, gunung danbanyak lagi tarikan semulajadi yang ada di sarawak. Selain alam, sarawak juga terkenal dengan rakyatnya yang bersuku kaum. Memang menarik!  

Cuma apa yg terkilan di sini, sebagai pelancong yang pertama kali ke sini, percutian kami menjadi agak sukar kerana di kuching ini tidak banyak papan tanda penunjuk arah ke tempat- tempat pelancongannya. Contohnya kampung kebudayaan sarawak di santubong. Tidak ada satu pun papan tanda dari bandar kuching menunjuk arah ke perkampungan tersebut. Diulangi, tidak ada satu pun!   Mujur ad
a teknologi canggih yang dinamakan sebagai GPS. Dapat juga kami sampai ke destinasi walaupun dalam kepayahan. Mungkin ini satu perkara yang mungkin dipandang remeh oleh Dewan Bandaraya Kuching tetapi penting bagi pelancong.  

Dan mujur juga, orang-orang sarawak sangat peramah dan suka menolong.


No comments: